تست بلند مدت هیوندای کوپه


با نگاهی به طیف گسترده مدل های متنوع هیوندای در بازار ایران ، به نمونه ای برمی خوریم که بر خلاف دیگر اعضای خانواده اش که هر کدام رقیب یا رقیبانی را سایه به سایه خود می بینند ، بازاری انحصاری در کلاس خاص خود فراهم کرده است . آری ، هیوندای تیبورن یا همان کوپه ی خودمان ، به عنوان ارزانترین کوپه ی ارائه شده در کشور ، دو سال است که چله ی کمان را با سوی علاقه مندانی نشانه گرفته ، که توان خرید کوپه های گرانقیمت به خصوص آلمانی ها را ندارند . در راستای تست های بلند مدت مجله خودرو امروز که با هیوندای سوناتا آغاز و تویوتا کمری دنباله روی آن بود ، بار دیگر به سراغ برند هیوندای می رویم تا ببینیم این مدل متمایز آیا در چارچوب یک خودروی اقتصادی قرار خواهد گرفت یا خیر ؟

هیوندای کوپه در سال 1990 متولد و تا سال 1995 عرضه ی نسل اول آن ادامه پیدا کرد . از سال 1996 تا 2001 ، نسل دوم جایگزین نسل اول در خط تولید شد . و نسل سوم که در سال 2006 مورد بهینه سازی ( FACE LIFT  ) قرار گرفت ، در سال 2002 پا به عرصه رقابت با خودروهایی گذاشت که کوپه را تبدیل به برگ برنده ای برای هیوندای کردند . رقیبان مطرح کوپه در آن زمان ، پ‍‍ژو 406 کوپه ، اپل آسترا کوپه و تویوتا سیلیکا بودند . نماینده پژو که باز هم از طرح گربه ای استفاده کرده بود ، هیچگونه جذابیت و نوآوری نداشت . آسترا از طرح رادیکالی و مرسوم خود سود می برد و سیلیکا هم از سال 1999 بدون تغییر باقی مانده بود . اما هیوندای کوپه طرحی پویا تر از رقیبان خود داشت که با بهینه سازی صورت گرفته در سال 2006 ، این مدل بیش از پیش مطرح شد .

مدل های ارائه شده به کشور ، نمونه ی بهینه سازی شده نسل سوم هستند  که از مبادی مختلف ورودی به دو صورت شرکتی ، توسط آسان موتور نماینده هیوندای در ایران و وارداتی آزاد قدم در بازار تنوع طلب داخلی گذاشتند . به جز آزرا که مشمول گارانتی 5 ساله یا 100 هزار کیلومتری است ، دیگر مدل های شرکتی هیوندای از جمله کوپه ، از گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر بهره می برند . کوپه در زمان عرضه قیمتی بالغ بر 49 میلیون تومان داشت  که با کاهش تعرفه ی واردات خودرو و رکود اقتصادی ، بالطبع شاهد کاهش قیمت آن بوده ایم . اکنون نمونه های صفر کیلومتر کوپه قیمتی مابین 40 تا 43 میلیون تومان دارند . با این حال برای خودرویی که در بازار های جهانی تا قبل از رکود اقتصادی قیمتی ما بین 17 تا 22 هزار دلار داشت ، بهایی بالاست و اینگونه است که باید مهر گرانی را بر آن کوبید . عدم تناسب قیمت در خودروهای وارداتی از تعرفه گذاری غلط  گمرک سر چشمه می گیرد که حمایت از تولید کنندگان داخلی را در دستور کار قرار داده و هیچ مشخص نیست این فرصت بلند که سالهای سال است توسط دولت  به خودروسازان داخلی داده می شود ، تا چه زمانی  مستمر خواهد بود و مصرف کنندگان تا کی باید چوب این فرصت هر چند بیهوده را بخورند .

کوپه مورد بررسی مدل 2008 است که در دی ماه گذشته از یکی از کشورهای  عرب نشین به صورت واردات شخصی به قیمت 42 میلیون تومان به شیراز وارد و با احتساب هزینه 288 هزار تومانی بیمه ی شخص ثالث و 1 میلیون و 200 هزار تومانی بیمه بدنه ، این رقم به 43 میلیون و 488 هزار تومان رسیده است . مالک محترم خودرو که خرید و فروش محصولات هیوندای به خصوص کوپه را جزئی از سرگرمی های خود می داند ، از افت قیمت بسیار بالای کوپه گلایه مند است . به طور مثال در خودروی مورد بحث که تنها شش ماه از کارکرد آن می گذرد و از هر نظر کاملا سالم است ، افت قیمتی بین 7 تا 10 میلیون را شاهد بوده است !

طراحی ظاهری کوپه با آنکه آن چنان جذابیت بالایی ندارد ، به دلیل خاص بودن کلاسش طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان پیدا کرده است  و هنوز هستند کسانی که با دیدن یک هیوندای کوپه محو تماشای آن می شوند ! خطوط برجسته و تا حدودی عضلانی بدنه به وضوح بیانگر تحول و جهش به سوی نوگرایانه شدن سبک طراحی  در گروه هیوندای موتورز کره جنوبی  است . خطوط نرم طراحی در تعامل کاملی با یکدیگر قرار دارند . ورودی بزرگ و یک تکه هوا روی سپر که پروژکتورهای مدور در کناره های آن خود نمایی می کند و چراغهای کشیده با روکش کریستالی شفاف و الگاریتم پرتو افکنی زنون ، از برجسته ترین  نکات قابل ذکر دماغه ی جلو هستند . طرح ساده و به دور از هیجان نمای جانبی می تواند در دراز مدت خسته کننده باشد . البته نصب شکاف کوچک روی گلگیر جلو و رینگ های آلومینیمی که می توان طرح زیبای آن را در فرهنگ باستان کشور کره  جستجو کرد ، این حس را به شما القا می کند که با خودرویی اسپورت روبرو هستید . این حس زمانی در شما تقویت می شود که با طرح قسمت عقب روبرو می شوید . در قسمت عقب چراغ های هالو‍ژن به همراه سراگزوزی هایی که در دو طرف سپر عضلانی نصب شده اند و بالچه ی روی درب صندوق عقب ، مجموعه ای اسپورت با زیبایی و هماهنگی نسبی پدید آورده است . چراغ های جلو که قیمتی در حدود 125 هزار تومان دارند ، از کیفیت ساخت  خوبی برخوردارند  و بر خلاف برخی از خودروها که پس از مدتی روکش چراغ مات و کدر شده و به دلیل آبندی نا مناسب ورود آب به کاسه چراغ را شاهد بوده اید ، در کیفیت چراغ های کوپه هیچگونه افت کیفیتی دیده نمی شود . این امر در خصوص چراغهای 85 هزار تومانی عقب و پروژکتورهای 70 هزار تومانی سپر جلو نیز صدق می کند . البته این کیفیت مونتاژ خوب در برخی مدلها دیده نمی شود . در اینجا دقیقاً همان اصل داخلی حکم فرماست که خوب و با کیفیت از کار درآمدن خودرو به شانس خریدار بستگی دارد !

با ورود به کابین آنچه مشهود است ، تلاش سازنده در دمیدن روح اسپورت به آن است . استفاده از قطعات آلومینیمی بر روی داشبورد ، پدال ها و غربیلک فرمان ، در این راستا صورت گرفته است . طراحی  داخل اتاق ،  ساده ، هماهنگ و عامه پسند است . اما استفاده از برخی قطعات بی کیفیت به وجه داخلی لطمه وارد کرده است . از جمله پوشش نقره ای بخش میانی داشبورد که از جنس پلاستیک خشک است و مهمتر از همه کیفیت بسیار پایین چرم صندلی ها که در این خودرو با کارکرد کمتر از 15 هزار کیلومتر در بسیاری نقاط به ویژه صندلی های جلو شاهد پوسیدگی ، خوردگی و افت رنگ چرم بوده ایم . کوپه های ارائه شده به ایران از دو نوع چرم به رنگ مشکی همانند نمونه مورد آزمایش و قرمز بهره می برند . با توجه به آنکه گفته می شود چرم قرمز از کیفیت بالاتری برخوردار است ، اضافه پرداختی بالغ بر 500 هزار تومان به خریدار تحمیل می شود ! صندلی ها تا حدودی  اسپورت و کم ارتفاع هستند اما به لطف آینه های بزرگ 135 هزار تومانی  ، دید اطراف خوب است . ادوات داخلی آرگونومی خوبی دارند و به راحتی در دسترس قرار می گیرند . در برخی از قسمت ها با خلاء جذابیت روبرو هستیم که استفاده مداوم از خودرو می تواند برای راننده و سرنشینان کسل کننده باشد  . همانند طرح ساده ی نشان دهنده ها که  نورپردازی آبی جلوه گر آن است و سیستم صوتی که می توانست بهتر از این ها باشد . خریدار بهایی در حدود یک و نیم  میلیون تومان را هزینه کرده است تا یک مجموعه سیستم مولتی مدیای DVD   پلیر که از سیستم  رهیاب ماهواره ای GPS  و LCD  لمسی بهره می برد را جایگزین سیستم صوتی فابریک کارخانه نماید که فاقد هر گونه جذابیت و قابلیت های به روز است  و تنها نکته ی مثبت  آن وجود چهار بلندگو و دو تیوتر در داخل اتاق است که کیفیت آن ها نیز چندان مورد پسند نیست. دوربین دید عقب را هم باید به لیست خرید اضافه کرد  ، که با فقدان سنسورهای دید در عقب نصب آن ضروری و لازم به نظر می رسد . اکثر دوربین های دید در عقب موجود در بازار  بسیار بی کیفیت ساخت کشور چین هستند . در این خودرو دوربین پس از درگیری دنده عقب به طور اتوماتیک فعال شده و تصویر عقب را در مانیتور جلو نمایش می دهد . البته ورود آب به داخل محفظه ی دوربین ، در عمل آن را فاقد کاربری کرده است . از آنجایی که هیوندای کوپه خودرویی  2+2 کوپه است ، این انتظار می رفت که در صندلی عقب با فضایی محدود روبرو باشیم ، اما آنچه در روز آزمایش حاصل شد ، فضایی بسیار کوچکتر از آن چیزی بود که پیش از این انتظار داشتیم . تا جایی که بنده با قد حدود 180 سانتیمتر ، تقریبا هیچ فضایی برای گذاشتن پاهایم نداشتم و این فضای محدود با تنظیم دستی صندلی های جلو نیز توفیق چندانی نکرد . علاوه بر این قوس زیاد سقف با توجه به کلاس خودرو ، فضای بالای سر سرنشینان عقب را با محدودیت روبرو کرده است . به هر حال خرید هیوندای کوپه به خانواده های پر جمعیت به هیچ عنوان توصیه نمی شود . مگر اینکه قسمت عقب تنها به عنوان صندلی کودک استفاده شود . سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی بر می آید . سانروف برقی نیز لذت رانندگی را دو چندان می کند . تفاوت تجهیزات نمونه ی شرکتی و وارداتی آزاد ، در سطح تجهیزات ایمنی نیز قابل روءیت است ، به نوعی که در در گونه های شرکتی 4 ایربگ و در برخی گونه های وارداتی آزاد تنها 2 ایربگ  ، حافظ سلامت سرنشینان خواهد بود . در تائیدیه سازمان ایمنی بزرگراه های ایالات متحده *NHTSA * ، در وهله ی ایمنی چهار ستاره از پنج ستاره نصیب هیوندای کوپه شد . سیستم تثبیت کننده سرعت (CRUSE CONTROL  ) ، سیستم محاسب حرکت ( TRIP COMPUTER) ، شیشه ها با قابلیت کاهش نور آفتاب (  SOLAR GLASS) و سیستم ضد سرقت (  IMMOBILIZER  )  ، از برخی تجهیزات استاندارد کوپه می باشند .

سیستم تعلیق مک فرسون استرات در قسمت جلو همراه با فنر لول و میل تعادل  و در قسمت عقب میل موج گیر ، فنر لول و بازوی چند گانه ، کاملا با منش اسپورت کوپه هماهنگی دارند . در زمان سواری با کوپه هندلینگ خوب را احساس خواهید کرد . سیستم تعلیق تا حدودی خشک است و ضربات را به داخل منتقل می کند . البته همین خشک بودن هیجان رانندگی را بیشتر می کند . سیستم کنترل پایداری ESP   نیز جسارت سریع  راندن  و مانور دادن را در شما می افزاید . به طور کل  با توجه به آنکه هیچگونه افت کیفیت و صدای اضافه مبنی بر بی کیفیت بودن  اتصالات  دیده  نشد ، می توان به سیستم تعلیق کوپه در دراز مدت نمره قبولی داد .

غیر استاندارد بودن سطح جاده و خیابان های ایران همیشه جای گله داشته است . افتادن در چاله ی سطح خیابان با سرعت بالا ، دلیل شکستن بلبرینگ چرخ های جلوی این کوپه و پرداخت  48 هزار تومان جهت تعویض آن ها  شده است . تنظیم جلوبندی نیز در هر مرحله 10 هزار تومان هزینه در بر دارد .

 

هیوندای کوپه در بازارهای جهانی با دو نمونه موتور چهار سیلندر با حجم 1600  cc و 2000 cc، و یک نمونه ی شش سیلندر با حجم 2700 cc ، به خریداران عرضه می شود . در ابتدای واردات کوپه ، زمزمه ی ورود نمونه ی چهار سیلندر 2000 cc به گوش می رسید ، اما آنچه تاکنون عرضه گشته ، نمونه ی شش سیلندر V شکل با حجم 2700 cc می باشد که از 4 سوپاپ در هر سیلندر بهره می برد . نکته ی قابل تآمل اینکه ، هیوندای سالهاست که از یک موتور پایه برای این محصول خود استفاده می کند و تنها در طول این چند سال به بهینه سازی آن پرداخته است . این موتور که گفته می شود پایه گازسوز است در محصولات شاسی بلند هیوندای ، سانتافه و توسان ، مورد استفاده قرار می گیرد . اما تفاوت در برنامه ریزی مجموعه ی الکترونیکی ECU   ، خروج توان هیوندای کوپه را به 167 اسب بخار که در دور 6000 RPM حاصل می شود ،  تقلیل داده است . این توان 22 اسب بخار کمتر از سانتافه و 8 اسب بخار کمتر از توسان می باشد . یک جعبه دنده چهار سرعته ی تیپ ترونیک که هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد ، 245 نیوتن متر گشتاور را در دور 4000 RPM  ، به چرخ های جلو منتقل می کند . تعدادی از گونه های وارداتی آزاد نیز از جعبه دنده شش سرعته دستی سود می برند که با عملکرد به مراتب بهتر ،  نه تنها سرعت تعویض بیشتری دارد ، بلکه با بهبود حدوداً یک ثانیه ای شتاب 0 تا 100 ، لذت سواری را دو چندان می کند . هیوندای کوپه 1424 کیلوگرمی با جعبه دنده تیپ ترونیک در 5/8 ثانیه سرعت 100 کیلومتر را پشت سر می گذارد . این رقم با آنکه نسبت به دیگر خودروهای هم قیمت ، تا حدودی خوب نشان می دهد اما برای خودرویی که در کلاس کوپه اسپورت قرار دارد ، رقمی ضعیف است . این نکته لازم به ذکر است که موتور هیوندای کوپه با بیان اینکه  پیشرانه ای با فناوری ساخت تاریخ گذشته است ، اما در مقابل شش سیلندرهای دیگر به خصوص سوناتا V6   که به مراتب موتوری مدرن تر از کوپه دارد ، از مقاومت و سازگاری بیشتری با شرایط برخوردار است و به شکلی می توان گفت حساسیت کمتر سبب شده در دراز مدت مراجعه ی کمتری به تعمیرگاه داشته باشید و این خصوصیت باعث کاهش  نسبی هزینه ها در استفاده بلند مدت خواهد شد .  میانگین مصرف سوخت 9/9 لیتری در هر 100 کیلومتر، نسبت به دیگر اعضای شش سیلندر خانواده هیوندای رقم پایین تری است ، اما باید ازعان داشت که اگر به دید اقتصاد گرایی به مسئله نگاه کنیم ، می توان گفت کوپه مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد .

سیستم فرمان تمام هیدرولیک کوپه از مشکلات اساسی این خودرو است . نقطه ضعف فرمان عدم تطابق آن با شرایط جاده است . به طور واضح تر می توان گفت که مجموعه ی فرمان هیچ گونه حسی را به راننده منتقل نمی کند و کم پیچشی های آن به خصوص در مانورهای سریع به هیچ عنوان به مذاق راننده خوش نمی آید .از نکات مثبت کوپه می توان به ترمز های قدرتمند آن اشاره کرد که در هر چهار چرخ از نوع دیسکی می باشد . سیستم ABS   نیز در شرایط بهرانی به خوبی عمل می کند . در خانواده هیوندای ، مدل کوپه ارزانترین لنت ها را دارد . لنت های جلو 75 هزار تومان قیمت دارند که معمولا برای تعویض آن ها حدود 6  هزار تومان اجرت گرفته می شود .همچنین لنت های عقب  40 هزار تومان ارزش دارند . فیلتر روغن و هوا نیز هر کدام به ترتیب  حدود 3500 تومان و 7000 تومان قیمت دارند ، که برای خودرویی با بهای بالای 40 میلیون تومان ، رقم مناسبی است .سرویس های اولیه هیوندای در کیلومترهای مابین 500 تا 1000 به صورت رایگان انجام می گیرد . این سرویس ها شامل این موارد می شود : 1- تعویض روغن موتور 2- تعویض فیلتر روغن 3- تست موتور 4-شستشوی اتومبیل 5- بازدید کلی خودرو

در اینجا برخی از مشکلات بیان شده ی یکی دیگر از دوستانمان که مدتی قبل یک دستگاه هیوندای کوپه  را از شرکت آسان موتور خریداری کرده اند ، ذکر می کنم تا مسئولان این شرکت که سهم بسیار بالایی از واردات محصولات هیوندای را در اختیار دارند ، با رفع این مشکلات میزان رضایت مندی مشتریان را بالا ببرند .  به گفته ی ایشان برخلاف ادعای نمایندگی مبنی بر تحویل 10 روزه ی خودرو ، حدود یک ماه به طول انجامید تا کوپه مورد نظر تحویل داده شد . در برخورد اول خط های ریز روی بدنه به خصوص زیر سپر به دلیل حمل نامناسب ، به وضوح قابل مشاهده بود . عدم ثبت بارکد روی کلید که در صورت مفقود شدن ، ساخت کلید مجدد تنها به ملزمه ی ارائه ی این کد است ، خود جای سخن بسیار دارد ! تحویل دفترچه راهنمای انگلیسی به جای دفترچه ی فارسی و خالی شدن باطری به دلیل توقف زیاد خودرو در گمرک از جمله گلایه های دیگر این خریدار از نمایندگی آسان موتور است .

از این بررسی می توان نتیجه گرفت  که هیوندای کوپه با آنکه قیمت بالایی دارد اما در بحث اقتصادی خودرویی قابل قبول است و می تواند در دراز مدت به صرفه باشد . طراحی خاص و جوانپسند ، کوپه را به خودرویی خانوادگی که رفاه را برای سرنشینان به همراه داشته باشد ، تبدیل نکرده است . موتور آن نسبتاً قابل قبول است اما ضعف توان آن  به عنوان یک کوپه اسپورت را نمی توان نادیده گرفت . لذت رانندگی با آن حس متفاوتی به ارمغان می آورد و بر خلاف همیشه ، اینبار باید گفت که هیوندای کوپه میشی است در لباس گرگ !




امتیازات هیوندای کوپه در  استفاده بلند مدت ( 10)

مشخصات فنی هیوندای کوپه

وضعیت ظاهری خودرو و رنگ

9

تعداد و آرایش سیلندرها 

6 سیلندر v شکل

وضعیت چرم ( فرمان -  صندلی)

6

حجم موتور CC

2656

وضعیت کلید ها و ادوات داخلی

9

تعداد سوپاپ

24

وضعیت صداهای اضافی و

نفوذ باد

8

حداکثر قدرت  (اسب بخار/ دور در دقیقه)

167/6000

کیفیت قطعات و خرابی ها

در بلند مدت

9

حداکثر گشتاور(نیوتن متر/ دور در دقیقه)

245/4000

قیمت قصعات مصرفی ویدکی

7

شتاب 0 تا 100( ثانیه )

5/8

امکانات رفاهی و کاربردی

خودرو

6

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

218

استفاده آسان امکانات در بلند

مدت

9

گیربکس

4 سرعته ی  تیپ ترونیک

وضعیت مصرف سوخت

8

وزن ( کیلوگرم )

1424

کیفیت سواری

8

طول/عرض/ارتفاع mm

4395/1760/1330

لذت سواری

9

فاصله ی بین محورها mm

2530

سطح ایمنی و تجهیزات آن

7

حجم مخزن سوخت ( لیتر )

55

وضعیت خودرو در بازار

دست دوم

7

حجم صندوق بار ( لیتر )

312

وضعیت خدمات پس از فروش

6

مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر

9/9 لیتر

ارزش در مقابل مبلغ پرداختی

7

محور محرک

چرخ ها جلو

نظر مالک

9

سایز لاستیک

215/45

مجموع امتیازات ( 160 )

124

سایز رینگ ( اینچ )

ZR17

  

ریز جزئیات برخی هزینه ها

قیمت نمونه 0 کیلومتر کوپه در ابتدای ورود + هزینه بیمه

حدود 50 میلیون

قیمت نمونه 0 کیلومتر کوپه در خرداد 88 (پس از دو سال) + هزینه بیمه

حدود 43 میلیون

قیمت نمونه ی کارکرده ی  کوپه  پس از یکسال کارکرد

بین 32 تا 37میلیون

هزینه مصرف سوخت درهر10هزار کیلومتر کارکرد با میانگین مصرف9/9لیتر

حدود100هزارتومان

هزینه ی بیمه ی  بدنه برای یک سال ( تومان )

000/200/1

هزینه ی بیمه ی  شخص ثالث برای یک سال (تومان )

000/288

 

نوع قطعه

قیمت

چراغ جلو / چراغ عقب

125 هزار تومان / 85 هزار تومان

سپر جلو / سپر عقب

160 هزار تومان / 155 هزار تومان

گلگیر جلو / گلگیر عقب

120 هزار تومان / 280 هزار تومان

لنت جلو / لنت عقب

75 هزار تومان / 40 هزار تومان

شیشه جلو / شیشه عقب

210 هزار تومان / 280 هزار تومان

درب ها ( هرکدام )

290 هزار تومان

آینه ها ( هرکدام )

135 هزار تومان

کاپوت

300 هزار تومان

صندوق عقب

280 هزار تومان

دیسک و صفحه کلاچ

260 هزار تومان

سینی جلو

120 هزار تومان



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد